معدود کاخی را در جهان می‌توان یافت که از نظر شکوه و زیبایی به پای کاخ ورسای برسد. این کاخ-موزه که به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در فرانسه و جهان شناخته می‌شود سالانه حدود 15 میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. بازدیدکنندگان کاخ در جای پای خاندان سلطنتی فرانسه قدم می‌گذارند و تاریخ تصویری قرن هفدهم و هجدهم این کشور نظاره می‌کنند.

تاریخچه کاخ ورسای

کاخ ورسای، در 16 کیلومتری غرب پاریس، به دستور لوئی چهاردهم در سال 1661 میلادی بنا نهاده شد. این کاخ و باغ‌های زیبای آن، که به «گنجینه ملی فرانسه» مشهور است، به عنوان مرکز قدرت، هنر و علم در فرانسه‌ی قرن هفدهم و هجدهم میلادی شناخته می‌شود.

ورسای برای بیش از یک قرن کانون قدرت سلطنتی فرانسه بود تا آنکه در سال 1789 میلادی و در جریان انقلاب فرانسه، گروهی از انقلابیون به کاخ یورش برده، آن را تصرف نمودند، و لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت را از آن اخراج کردند.

با آن که پادشاهان فرانسه سال‌هاست که از بین رفته‌اند، ورسای همچنان بعنوان یک نماد ملی بر جای مانده است. در آغاز قرن نوزدهم، بخش‌هایی از کاخ به روی عموم باز شد و به موزه تبدیل گردید. در سال 1979، تاریخ غنی، معماری زیبا و مناظر چشم‌نواز آن باعث شد تا توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

جاذبه‌های کاخ ورسای

شکوه و عظمت کاخ با باغ‌ها و محوطه‌های اطراف آن همخوانی دارد. در قرن هفدهم، «گراند تریانون» که مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ساختمان‌های مرمر صورتی و باغ‌های دلربا است، مهم‌ترین بخش کاخ ورسای بود.

در سال‌های بعد نیز، ناپلئون بناپارت این کاخ را بعنوان اقامتگاه خود انتخاب کرد. سال‌ها بعد، شارل دوگول بال شمالی آن را به اقامتگاه ریاست جمهوری تبدیل کرد که تا امروز میزبان مهمانان رئیس دولت فرانسه است.

تالار آینه‌ها نیز یکی از مشهورترین ساختمان‌های کاخ است که از 17 طاق بزرگ آینه‌کاری تشکیل شده و یک مکان بسیار تماشایی در این کاخ است.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی کاخ ورسای می‌توان به کلیسا و همچنین سالن اپرای سلطنتی اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید

هیچ زمان و فصل نامناسبی برای بازدید از ورسای وجود ندارد. اما باغ‌های زیبای آن در بهار و تابستان سرسبز و زیباترند. ساختمان‌های کاخ در روزهای دوشنبه تعطیل‌اند، اما باغ‌های آن باز است. ضمن اینکه کاخ معمولا در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه شلوغ‌تر از سایر روزهای هفته است.

دسترسی به ورسای

کاخ ورسای حدود 16 کیلومتر از پاریس فاصله دارد و به راحتی می‌توان با اتومبیل، تاکسی، اتوبوس، و قطار به آنجا رفت. خط PER C از مرکز پاریس به ایستگاه Versailles Rive Gauch می‌رود و از آنجا 5 دقیقه پیاده تا کاخ فاصله است. همچنین می‌توانید با قطار از ایستگاه Paris Montparnasse به Versailles Chantiers و همچنین از Paris Saint Lazare به Versailles Rive-Droite بروید و پس از 10 دقیقه پیاده‌روی به کاخ برسید. اتوبوس RATP171 نیز از ایستگاه متروی Ponte de Sevres به کاخ ورسای می‌رود.

تورهای پیشنهادی فرانسه:
فرانسه

رویای فرانسوی

4.4 (5 نظر)
فرانسه، سوئیس

فرانسه و سوئیس الهام‌بخش

4.3 (8 نظر)
اسپانیا، فرانسه

از مادرید تا پاریس

4.6 (5 نظر)
اسپانیا، سوئیس، فرانسه

از بارسلون و زوریخ تا پاریس

3.9 (2 نظر)
ایتالیا، سوئیس، فرانسه

خاطرات به یاد ماندنی

4.4 (7 نظر)